vlastní stavba motocyklu- JAWA a MZ
Jelikož jsem sběratelem starých motocyklů, které následně renovuji mám spoustu dílu co se motorek týče.A proto vznikl tento hybrid neboli ,,kříženec JAWA s MZ"
Základ motocyklu je kostra neboli rám tady konkrétně rám z JAWA ČZ 175.Tento unikátní motocykl dále disponuje motorem značky MZ o objemu 150 ccm.Tyhle typy motoru jsou již vysokootáčkové a proto při správné volbě převodového poměru tento motor poskytuje luxusní požitek z jízdy, dobrou kombinaci síly a rychlosti dle vašeho zvoleného poměru.Motor je také velmi spolehlivý, ale již složitější než např. motor jawa 175 a pod.
Ještě ped stavbou motocyklu musíte zvážit na jaké účely ho budete používat zda na provoz cestovní nebo spíše terénní, v tomto případě mluvíme o terénním motocyklu.Samotnou stavbu motocyklu jsem zahájil v prosinci minulého roku vymýšlením úchytů na motor MZ 150.Tento motor byl na originále zavěšen zcela opačným způsobem nežli jsem ho usadil já.Motor kvůli svého výfukového potrubí musel být přizdvižen.Motor je nyní uchycen na třech úchytech, které zajišťují jeho absolutní stacionárnost.
Dále byly umístěny kola terénního typu. Zadní o rozměru R16 a přední o rozměru R18. Tyto kola mají velký záběr v terénu, ale velmi nízkou přilnavost k asfaltu kvůli velké členitosti povrchu gumy, proto nedoporučuji jezdit na terénních typech gumy vysokou rychlostí a to hlavně do zatáček. Po montáži pneu následoval problém zvaný převodový poměr. Tento problém jsem vyřešil takto: jelikož budu motorku používat do terénu zpřevodoval jsem jí tzv. do síly tzn., že jsem zmenšil hnaní kolo sekundárního řetězového převodu o tři ,,zuby" a to zcela stačilo k tomu, aby motorka získala více síly avšak na úkor rychlosti což v je v tomto případě zcela irelevantní.
Dále následovala montáž blatníků, nádrže, kde zase vznikl problém s úchyty, které však nebyl problém vyřešit.Montáž sedla pro dvě osoby bylo samozřejmostí.Po těchto úpravách následovalo zapojení celkové elektřiny motocyklu tzn zapojení alternátoru, spinací skříně, světel, relátka atd. vše samozřejmě přes pojistky kvůli snížení nebezpečí vyhoření vodičů což by také mohlo znamenat celkovou destrukci motocyklu.Tak a tento motocykl byl na světě a přišel čas, kdy stál sníh a vzal sem ho na první zkušební jízdu, kdy sem byl velmi příjemně překvapen jízdními vlastnosti motocyklu, jeho velkou sílu, která mě zaskočila při vytočení motoru na plný výkon při zařazeném druhém rychlostním stupni, kdy se moto začlo ,,stavět na zadní" Po pár příjemných projížkách se dotáhly všechny šroubové spoje a zajistili tzv.kontra maticí, což zajistí neustálé dotažené spoje. motocykl má nyní jednu mouchu a to tu, že jsem ještě neudělal táhlo zadní brzdy tudíž mu nebrzdí zadní brzda, ale jak se říká: ,,My chceme jezdit a né brzdit!"Avšak si myslím, že brzdy na motocyklu či jiných dopravních prostředcích jsou jednyz nejdůležitějších mechanismů.
FOTOGRAFIE TOHOTO MOTOCYKLU NALEZNETE V RUBRICE FOTOALBUM V ALBU JAWA a MZ.